eFact wordt gebruikt voor patiënten waar dederdebetalersregeling van toepassing is.
In tegenstelling tot papieren verzamelstaten, wordt aangeraden eFact zo frequent mogelijk te versturen, idealiter dagelijks, om snellere verwerking en terugbetaling mogelijk te maken en om eventuele problemen sneller te detecteren.
Bij elektronische facturatie dient het bewijsstuk te worden afgedrukt of doorgestuurd naar de eBox van de patiënt.
Het verwerken van elektronische getuigschriften en het factureren via derdebetalerssysteem rechtstreeks aan de mutualiteiten.
Mits de ingelogde gebruiker voldoende rechten heeft zal de software er automatisch voor zorgen dat de prestatie wordt doorgestuurd en daarvoor het correcte certificaat gebruikt. Dit wordt, zoals vandaag, bepaald door de verstrekker die aan de afspraak/prestatie gekoppeld is. Idealiter maken we in deze situatie gebruik van een praktijkcertificaat zodat de eHealth-sessie niet telkens moet vernieuwd worden wat telkens enkele seconden tijd kost. Dit wordt echter nog niet ondersteund voor kinesitherapie.
Dat onderscheid bepaal je zelf. Je kunt perfect volledig met eFact werken. Er zijn heel wat zorgverleners die zoveel mogelijk derde betaler willen vermijden. Enerzijds wegens slechte ervaringen met trage uitbetalingen uit het verleden, wat met de elektronische manier verleden tijd is, anderzijds omdat men de patiënt wil sensibiliseren dat medische zorgen niet gratis zijn.
Mits de ingelogde gebruiker voldoende rechten heeft zal de software er automatisch voor zorgen dat de prestatie wordt doorgestuurd en daarvoor het correcte certificaat gebruikt. Dit wordt, zoals vandaag, bepaald door de verstrekker die aan de afspraak/prestatie gekoppeld is. Idealiter maken we in deze situatie gebruik van een praktijkcertificaat zodat de eHealth-sessie niet telkens moet vernieuwd worden wat telkens enkele seconden tijd kost. Dit wordt echter nog niet ondersteund voor kinesitherapie.
Dat onderscheid bepaal je zelf. Je kunt perfect volledig met eFact werken. Er zijn heel wat zorgverleners die zoveel mogelijk derde betaler willen vermijden. Enerzijds wegens slechte ervaringen met trage uitbetalingen uit het verleden, wat met de elektronische manier verleden tijd is, anderzijds omdat men de patiënt wil sensibiliseren dat medische zorgen niet gratis zijn.