Om kine-prestaties elektronisch te factureren dient er voor elke behandelingsreeks een registratie te gebeuren via eAgreement. Via de papieren weg was dit enkel noodzakelijk voor kennisgevingen Fa/Fb en aanvragen E-pathologie of nieuwe behandelingsreeksen. Omdat eAgreement de manier is om het voorschrift met de mutualiteit te delen en te kunnen controleren of er reeds bestaande eAgreements lopende zijn dient dit nu ook voor alle andere types te gebeuren via de digitale weg.
Voordelen zijn dat er voor de meeste pathologietypes onmiddellijk een bevestiging wordt gegeven en de goedkeuring of weigering bij aanvragen sneller gebeurt (max. 14 dagen zoals vroeger, maar door vermijden van inscannen en briefwisseling kan dit nu sneller). Tevens kan beter worden gecontroleerd of de patiënt reeds lopende akkoorden heeft.
Momenteel dient het papieren voorschrift door de kinesitherapeut te worden bewaard. Deze bewaarplicht is er niet voor elektronische kinesitherapievoorschriften (eenmaal deze in gebruik worden genomen).
Dit kan als het bestaande akkoord zichtbaar is in de lijst van eAgreements. In het geval van courante prestaties zal deze pas zichtbaar zijn als het getuigschrift werd binnengedragen omdat er bij courant geen kennisgeving bestaat en de mutualiteit dus pas op de hoogte is als ze het attest ontvangen.
Op het moment dat een voorschrift wordt toegevoegd aan de behandelingsfiche, zal Oxygen vragen of dit moet toegevoegd worden aan de bestaande eAgreement (Bv. het maximum aantal Fa was nog niet bereikt) of aan een nieuwe eAgreement (als er een aanvraag moet gebeuren voor een nieuwe behandelreeks). Het nieuwe voorschrift wordt in beide gevallen via eAgreement naar de mutualiteit verstuurd.
Het doorsturen kan vanaf nu via eAgreement gebeuren. Ook als de adviserend geneesheer om extra informatie vraagt bij een lopende aanvraag komt deze vraag binnen via eAgreement. Via dezelfde eAgreement-wizard kan een akkoord worden "gestaafd" door extra informatie in tekst of extra documenten mee te sturen.
De aanvraag/kennisgeving via eAgreement vervangt de papieren aanvraag. Het eHealth-certificaat staat hierbij in voor de identificatie van de aanvrager. Een extra ondertekening is dus niet nodig tenzij bv. op een bijgevoegd verslag van de arts of andere zorgverlener.
Bij courant moet er ook een eAgreement gebeuren. Dit komt overeen met een kennisgeving en wordt automatisch onmiddellijk goedgekeurd. Dit is trouwens ook het geval voor de andere types zoals Perinataal en Palliatief.
Bij eAttest is er een uitzondering dat zolang er geen goedkeuring is, er nog niet dagelijks kan doorgestuurd worden. De reeds uitgevoerde prestaties worden dan meegestuurd bij de eerste facturatie na het ontvangen van de goedkeuring. Vanaf dan zal er terug dagelijks gefactureerd moeten worden. De andere manier is werken via eFact, wat ook patiëntvriendelijker is in het geval van chronische patiënten waarbij de rekening anders hoog kan oplopen.
Dit zal automatisch gebeuren door e-Agremeent en jullie eHealth-certificaat. Jullie hoeven dus geen e-mailadressen bij te houden .
Ook de aanvraag voor E-pathologie zal elektronisch kunnen worden verstuurd naar de specialist. Hierop zal je dan een elektronische goedkeuring ontvangen. Bij het versturen van aanvragen zal er altijd de mogelijkheid zijn om extra documenten bij te voegen, zoals de aanvraag.
Dit zal mogelijk zijn met e-Agreement. Hierdoor zullen we digitaal aanvragen naar de desbetreffende arts kunnen doorsturen door middel van het eHealth-certificaat.